Vad kostar det att sälja på Amazon i Sverige? (2021)

Hur mycket kostar det att sälja på Amazon?

Tycker du det är knepigt att få en bra överblick över hur mycket det faktiskt kostar att sälja på Amazon? Du är inte ensam!

Vad är egentligen en referral fee? Vilket säljarkonto ska jag välja? Vad är lagringskostnaderna för min produkt?

Den här artikeln ger dig svar!

Om du är helt ny på Amazon rekommenderar jag att läsa den nybörjarguiden för Amazonsäljare innan du går vidare med den här artikeln 🙂

Vad är de vanligaste kostnaderna hos Amazon?


Amazons avgifter beror på fler än 10 variabler, inklusive vilken kontotyp säljaren har.

Individuella säljare betalar 10 SEK per såld produkt, medan professionella säljare betalar 410 SEK/mån oavsett produktvolym. 

Både individuella och professionella säljare betalar en referral fee – en sorts provision som Amazon tar ut för att låta dig använda plattformen. Denna ligger vanligen runt 15% av försäljningspriset.

Beroende på om man använder sig av FBA eller FBM betalar man också en expedieringskostnad för att Amazon ska hantera ens produkter. 

Utöver det tillkommer lageravgifter som varierar beroende på säsong, och baseras på produkttyp, mått, och vikt. 

En bra tumregel är att räkna med att Amazon tar runt 30% i avgifter för varje produkt du säljer.

Olika säljarkonton

När du först registrerar dig för att sälja på Amazon finns det två alternativ att välja mellan;

  • Basplan (sälj lite): Detta är en plan för säljare som räknar med att sälja färre än 40 varor i månaden. Man betalar 10kr per såld vara + Amazons övriga avgifter. Ganska få säljare räknar med att sälja färre än 40 produkter i månaden – och volymen kan öka snabbare än man räknat med, så en professionell säljarplan är det rekommenderade valet.
  • Professionell plan (sälj mycket): Den vanligaste planen för säljare. Kostnaden är 410 kr/mån – oavsett hur mycket du säljer. Även här tillkommer Amazons övriga avgifter. Den professionella planen är ett måste om du räknar med att göra någon som helst volym på Amazon.

När jag lanserade min första produkt tänkte jag att jag skulle testa den individuella planen (för att den är “gratis”), men jag valde den professionella istället. Det var ett bra val eftersom jag sålde över 100 produkter första månaden!

När du väl valt en plan och börjat sälja dina produkter finns det några stora avgifter att hålla kolla på. Läs vidare för att lära dig mer.

Vad är Amazons Referral Fee?

Referral Fee är en avgift säljaren betalar för att utnyttja Amazons plattform.

Avgiften baseras på säljpriset, och varierar mellan 7% (för hemelektronik) och 45% för tillbehör till Amazonprodukter.

Här är en snabb nedbrytning;

  • Referral Fee, procentsats; Varierar per produktategori (se nedan), men ligger vanligen runt 15%.
  • Minimumavgift: I de fall procentsatsen inte kommer upp till en viss nivå tar Amazon en minimumavgift på 3 kr/produkt.

En bra tumregel är att räkna med 15% i referral-avgift.

Lista över referral fees per produktkategori för den svenska marknaden (uppdaterad september 2020);

Produktategori Referral Fee Minimumavgift
Tillsatsmedel 12% 3 kr
Tillbehör, Amazonprodukter 45% 3kr
Babyprodukter – 8% för produkter upp till
105kr
– 15% för produkter med ett pris över 105 kr
3 kr
Skönhetsprodukter – 8% för produkter upp till
105kr
– 15% för produkter med ett pris över 105 kr
3 kr
Böcker, musik, VHS, DVD 15% Ej tillgängligt
Industriella och vetenskapliga produkter 15% 3 kr
Bil och motorcykel – 7% för elektroniska produkter inom bil och motorcykel
– 12% för elektroniska tillbehör
– 15% för övriga produkter
3 kr
Kläder, skor, och väskor – 15% på allt under 472.50 kr. – 7% för det som överstiger 472.50. Gäller produkter som ingår i FBA selection.
– Övriga produkter: 15%
3 kr
Datorer 7% 3 kr
Datortillbehör – 15% på allt som understiger 1050 kr
– 8% på allt över 1050 kr. 
3 kr
Hemelektronik 7% 3 kr
Gör-Det-Själv och verktyg 12% 3 kr
Utbildningsmaterial 15% 3 kr
Elektroniktillbehör 15% 3 kr
Flödeskontroll och filtrering 12% 3 kr
Vätskeöverföring 12% 3 kr
Möbler – 15% för allt upp till 2100 kr
– 10% för allt över 2100 kr (exklusive madrasser där avgiften är 15%)
3 kr
Matvaror och Gourmet – 8% för produkter upp till 105 kr
– 15% för produkter över 105 kr
3 kr
Hälsa och personvård – 8% för produkter upp till 105 kr
– 15% för produkter över 105 kr
3 kr
Hem och Kök 15% 3 kr
Industriella elektroniktillbehör 12% 3 kr
Smycken – 20% på allt under 2600 kr
– 5% på allt över 2600 kr
3 kr
Materialhantering 12% 3 kr
Metallarbete 12% 3 kr
Musikinstrument & DJ 12% 3 kr
Apparater för personing vård – 8% för produkter upp till 105 kr
– 15% för produkter över 105 kr
3 kr
Mjukvara 15% Ej tillgänglig
Sport och Outdoor 15% 3 kr
Däck 7% 3 kr
Dataspel & Accessoarer 15% Ej tillgänglig
Datastpelskonsoler 8% Ej tillgänglig
Klockor – 15% på allt under 2600 kr
– 5% på allt över 2600 kr
3 kr
Övrigt 15% 3 kr
Källa: https://m.media-amazon.com/images/G/46/landingpage/Sell_on_Amazon_Sweden.pdf?ld

Här är ett exempel på Amazons referral fees om man säljer klockor;

Produktpris Exempel 1: en klocka för 1,000 SEK Exempel 2: en klocka för 5,000 SEK
Kostnad under 2,700 kr (15%) 150 kr 405 kr
Kostnad över 2,700 kr (5%) 0 sek 115 kr
Total referral-avgift 150 kr (15%) 520 kr (ca 10%)
Exempel på Amazons referral-avgifter om man säljer klockor

Det är viktigt att hålla koll på avgifterna för den kategori man säljer i, och hur priset påverkar kostnaden. 

Avgiften är dock bara över 15% i två fall; smycken, och tillbehör till Amazonprodukter.

Räknar man med 15% i referral-avgift så sitter man säker i båten.

Om man använder FBA tillkommer även expedieringskostnader. Det tittar vi närmare på i nästa avsnitt.

Vad är Amazons expedieringskostnader?

Om du säljer via FBA innebär betalar du Amazon för att sköta lagerhållning och orderhantering. Detta kallas expedieringsavgift.

Amazons expedieringskostnader varierar beroende på produktstorlek och vikt.

Här är ett exempel på vad det kan kosta om man vill sälja en brödrost via FBA i Sverige:

Prisuppgifter från sell.amazon.se

Det finns sju olika produktmåttskategorier hos Amazon;

  1. Litet Kuvert
  2. Standardkuvert
  3. Stort kuvert
  4. Standardpaket
  5. Litet oversize
  6. Standard oversize
  7. Stort oversize

Vilken kategori man hamnar i beror på produktens storlek och vikt. 

Tabell över produktmåttskategorierna hos Amazon

Storlekskategori Maxlängd (cm) Maxbredd (cm) Maxhöjd (cm) Max
fraktvikt (g)
Förpackningsvikt (g)
Litet Kuvert 20 15 1 100 20
Standardkuvert 33 23 3 500 40
Stort Kuvert 33 23 5 1,000 40
Standardpaket 45 34 26 12,000 100
Litet oversize 61 46 46 2,000 240
Standard oversize 120 60 60 30,000 240
Stort oversize 150 Ej tillgängligt Ej tillgängligt 30,000 240
Produktmåttskategorin beror på storlek och vikt. Förpackningsvikten är standardförpackningar som Amazon använder.

När man har räknat ut vilken produktmåttskategori man hamnar i kan man sedan räkna ut expedieringsavgiften baserat på den här tabellen:

Expedieringsavgifter hos Amazon

Storlekskategori Maxvikt (g) Kostnad inom Sverige (SEK)
Litet kuvert 100 17.14 kr
Standardkuvert 100 18.81 kr
250 20.13 kr
500 21.42 kr
Stort kuvert 1,000 25.24 kr
Standardpaket 250 26.60 kr
500 29.49 kr
1,000 33.80 kr
1,500 39.50 kr
2,000 40.99 kr
3,000 41.94 kr
4,000 43.21 kr
5,000 45.39 kr
6,000 46.86 kr
7,000 47.31 kr
8,000 51.76 kr
9,000 52.80 kr
10,000 61.45 kr
11,000 62.37 kr
12,000 63.19 kr
Storlekskategori Maxvikt (g) Kostnad Sverige (SEK)
Litet oversize 1,000 55.98 kr
1,250 57.21 kr
1,500 57.65 kr
1,750 57.65 kr
2,000 58.43 kr
Standard oversize 1,000 55.98 kr
2,000 58.43 kr
3,000 68.23 kr
4,000 68.78 kr
5,000 68.78 kr
6,000 71.01 kr
7,000 72.01 kr
8,000 72.57 kr
9,000 72.57 kr
10,000 72.90 kr
15,000 79.02 kr
20,000 84.03 kr
25,000 95.16 kr
30,000 95.16 kr
Stor Oversize 5,000 74.68 kr
10,000 86.15 kr
15,000 92.16 kr
20,000 97.39 kr
25,000 107.85 kr
30,000 108.07 kr
Expedieringskostnaderna för Amazon varierar från 17-108 kr/produkt.

Amazon tillhandahåller också en smidig kalkylator som man kan använda för att jämföra kostnader mellan FBA (Fulfilled by Amazon) och FBM (Fulfilled by Merchant).

Följ den här länken för att komma dit.

Första steget i kalkylatorn är att välja en produkt att jämföra med.

I skrivande stund verkar den inte vara helt länkad med produktkatalogen, så jag skrev in “tavelram” och valde en artikel på måfå. 

Obs! För att få en rättvis jämförelse är det viktigt att hitta en produkt med liknande mått och vikt som din egen produkt.

Välj en produkt som liknar din i storlek och vikt!

Nästa steg är att fylla i dina produktuppgifter;

Här kan du lägga in uppgifter för vad det kostar att sälja en produkt via tredjepartslager (3PL).

Klicka på “beräkna” och få en jämförelse mellan FBM och FBA:

En färdig jämförelse mellan FBA och FBM

Om man redan har en fungerande logistiklösning i Sverige kan det vara väl värt att gå igenom kalkylatorn för att jämföra kostnader. 

Man ska även komma ihåg att FBA ger en del andra fördelar jämfört med FBM. 

Amazon är öppna med att de premierar FBA-säljare över de som fyller sina egna ordrar. Det kan till exempel handla om att man har lättare att bli Prime-kvalificerad och hamnar högre upp i sökresultaten.

Det finns en till generell avgift att hålla koll på när man säljer på Amazon; lagringsavgifter. De går vi igenom i nästa kapitel.

Vad är Amazons lagringsavgifter?

Lagringskostnaderna hos Amazon är, som tur är, relativt enkla att förstå.

De baseras på den dagliga genomsnittliga volymen i kubikmeter per månad – och varierar mellan lågsäsong (januari-september) och högsäsong (oktober-december).

Här är ett exempel:

Lagringskostnaderna varierar beroende på säsong.

Om du till exempel har haft i genomsnitt 2 kubikmeter varor hos Amazon under augusti – och dessa produkter faller inom standardformatkategorin – betalar du 546 kronor i lagringskostnad för augusti.

Slå ut detta på antal produkter du sålt i august och du får lagringskostnaden/produkt.

Referral Fees, expedieringskostnader, och lagringskostnader är de största avgifterna när man säljer på Amazon. Det tillkommer även några mindre kostnader för diverse saker.

Vi tittar på ett exempel i nästa avsnitt.

Övriga kostnader när man säljer på Amazon

För att få en fullständig överblick över hur en månads försäljning på Amazon kan se ut tar vi en titt på ett riktigt income statement från Seller Central:

Under den här månaden såldes varor för $6,687.26 – och det innebar kostnader på $3,749.87.

De största posterna är FBA selling fees (referral fees) – och FBA transaction fees (expedieringskostnad). 

Tillsammans uppgår de till 70% av kostnaderna.

Observera att lagringskostnaderna ingår i FBA transaction fees.

Det har även lagts $1,105.38 på annonsering.

Dessa tre poster innebär 97.6% av kostnaderna. 

Övriga kostnader är;

  • FBA Inventory and inbound services ($19.09)
    • Detta är en kostnad för att Amazon ska hantera inkommande varuleveranser
  • Service fees ($49.99)
    • Betalning för Professional Seller-planen
  • Refund Administration Fees ($6.20)
    • Kostnaden för att Amazon hanterar produktreturer
  • Adjustments ($15.40)
    • Denna är något oklar – men ibland blir det fel i orderhanteringen, till exempel om en kund beställer två varor och sedan cancellerar den ena innan leverans.

I övrigt kan man se att det dragits $174.93 för FBA product refunds – vilket alltså är folk som returnerat produkten.

Promotional rebates används när varor kvalificerar sig för Amazons free shipping-program. Det ser ut som en kostnad för säljaren, men är egentligen en nollsumma, då det krediteras tillbaka in i FBA product sales.

Här är en övergriplig bild över kostnaderna:

Normal fördelning av avgifter när man säljer på Amazon FBA

Om man inte räknar med annonseringskostnader ligger utgifterna på ca 40% av inkomsten. 

En bra tumregel är att räkna med 30-40% i Amazonavgifter per såld produkt.

Sammanfattning

Det kan kännas överväldigande att djupgräva i Amazons olika avgifter.

De gör det inte särskilt lätt att hitta uppgifter, och informationen ändras ofta.

Förhoppningsvis har den artikeln bidragit till att reda ut några frågetecken.

Här är en kort sammanfattning: 

De tre främsta Amazonavgifterna är;

  1. Expedieringsavgift (ca 15% av produktpriset)
  2. Referral fee (ca 15% av produktpriset)
  3. Lagringskostnad (164-378 kr/mån och kubikmeter)
  4. Annonsering (Ej tillgängligt i Sverige vid lansering)

Man kan använda den här kalkylatorn för att jämföra kostnader mellan FBA och FBM. 

Den här sidan är en bra resurs för den som vill gräva djupare i de olika avgifterna.

För att få en överblick över Amazons referral fees – gå in på den här sidan.

Expedieringsavgifter för olika typer av produktategorier hittar man här.

Kom ihåg! Om man räknar med att avgiften är 30-40% av produktpriset hamnar man oftast ganska nära verkligheten.

Är du redo att börja din Amazonresa? Vad vill du lära dig mer om? Lämna en kommentar så lägger jag till det på listan över framtida inlägg!

Dela gärna den här artikeln om du känner någon annan som kanske kan ha nytta av den!

Kom ihåg att gå med i Facebookgruppen “Svenska Amazonsäljare – där kan du nätverka med andra säljare, och få tillgång till tips och guider!

4 thoughts on “Vad kostar det att sälja på Amazon i Sverige? (2021)”

  1. Tack så mycket för alla dessa information! Riktigt uppskattat. Är väldigt intresserad att att komma igång verkligen. Hur gör man om min kan inte utför kontoutdrag på Engelska? Håller på att samla ihop alla papper som behövs för registrering.
    Allt gott/ Faisa

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *