Vad är Amazon Best Sellers Rank (BSR)?

Var är Amazons Best Sellers Rank

Det säljs hundratals miljoner produkter på Amazon varje år. 

Hur vet man vilken som säljer bäst?

Med Amazons Best Sellers Rank.

Men vad är det egentligen? Och vad betyder det för din verksamhet?

I den här guiden går vi igenom;

  • Vad är Amazons Best Sellers Rank?
  • Hur beräknas Amazons BSR?
  • Hur kan jag använda Amazons Best Sellers Rank för att uppskatta min försäljning?
  • Vilka verktyg kan jag använda för att räkna ut försäljning från Amazons Best Sellers Rank?

Vad är Amazons Best Sellers Rank?

Amazons Best Sellers Rank är ett poängbetyg som Amazon tilldelar produkter baserat på deras säljhistorik.

I princip alla produkter som har en orderhistorik har också en BSR.

Det finns några undantag, ofta inom teknologi, men generellt kan man säga att om du säljer på Amazon så kommer dina produkter ha en BSR.

Amazons Best Sellers Rank kan användas som en indikator för hur bra en produkt säljer. 

Vi kan titta på det här exemplet:

Best Seller Rank jämförelse potatisskalare

Två relativt lika produkter, där den ena är rankad som #8 i Peelers, och den andra är rankad som #888.

Den ena säljer för $40,000/månad och den andra säljer nästan ingenting. 

Som man kan se i exemplet ovan har de här produkterna två separata BSR.

Den ena är en mer generell ranking för produktkategorin Kitchen and Dining – och den andra är specifik för underkategorin Peelers.

Amazons Best Sellers Rank är kategorispecifik, vilket innebär att produkter inte har någon generell ranking mot alla andra produkter på Amazon – endast mot de produkter som ingår i samma kategori.

Hade till exempel de här produkterna varit listade under Leksaker istället för Kökstillbehör så hade de förmodligen haft en betydligt sämre ranking, eftersom de inte hör hemma i den kategorin.

Hur hittar jag en produkts BSR på Amazon?

Man kan hitta en produkts BSR på flera ställen. 

Som exempel kan vi titta på dessa jeans från Levi Strauss.

Man hittar BSR i själva produktannonsen:

Ett par jeans med låg BSR

Dessa byxor är alltså den bäst säljande produkten i följande kategorier;

  • Clothing, Shoes & Jewelry
  • Women’s Shops
  • Women’s Jeans

Klickar man på de olika kategorierna ser man det här;

Jeans på Amazon med låg Best Sellers Rank

De här jeansen rankar alltså som nummer 1 i tre kategorier. 

Man kan också hitta bästsäljare genom att undersöka Amazons olika kategorier och underkategorier.

Att djupdyka i Amazons underkategorier kan vara ett bra sätt att komma på produktidéer.

Ofta är konkurrensen hög om de här platserna, men Amazon har ett väldigt stort antal underkategorier, och det är inte omöjligt att hitta en kategori som inte har mycket konkurrens.

Hur kan jag se min BSR på Amazon?

Om du redan säljer på Amazon finns det två huvudsakliga sätt att se din BSR;

  • Via produktannonsen på Amazon (som i tidigare exempel)
  • Genom Seller Central;
    • Gå till Hantera Lager/Manage Inventory
    • Klicka på Redigera/Edit
    • I toppen av sidan ser du en produktsammanfattning. Där kan du också se din Amazon Sales Rank (BSR).

Hur beräknas Amazons Best Sellers Rank?

Exakt hur Amazons BSR fungerar är hemligt – men Amazon berättar själva att det är en indikator för hur bra en produkt säljer generellt.

Rankingen varierar timvis – men detta innebär inte att en produkt som sålt 10 produkter ena timmen och 1 produkt den andra plötsligt rasar i BSR. 

Best Sellers Rank baseras på ett genomsnitt av din normala försäljningsvolym. 

Med andra ord;

  • En produkt som normalt säljer 10 enheter/timme och plötsligt bara säljer 5 hamnar på ett genomsnitt av 7.5 produkter/timme. Man dubblar alltså inte sin BSR bara för att man har tillfälliga svängningar i sin försäljning.

Den bäst säljande produkten i en viss kategori får BSR #1, medan den näst bäst säljande får BSR #2, och så vidare.

Du tävlar alltså mot alla andra produkter i din specifika kategori, och din ranking baseras på hur du säljer jämfört med alla andra.

Vilka faktorer påverkar Amazons BSR?

Några faktorer som påverkar Amazons Best Sellers Rank är;

  • Nuvarande och historisk försäljning
  • Prisändringar och annonsering
  • Konkurrerande produktutbud

Försäljningsvolym är den faktor som har mest påverkan på din BSR.

Volymen jämförs med liknande produkter för att bestämma hur du rankar jämfört med dem.

Amazon skiljer också (förmodligen) på organisk trafik och köpt trafik.

Många säljare har rapporterat att deras BSR inte minskar lika snabbt när de får köp via annonsering som med organiska köp.

Detta beror gissningsvis på att Amazon vill undvika att folk “fuskar” genom att köpa stora mängder trafik till sin produktlistning. 

Hur använder man Amazons Best Sellers Rank för att uppskatta försäljning?

Amazons Best Sellers Rank kan vara ett bra verktyg för att uppskatta hur bra en viss produkt säljer.

För den amerikanska marknaden brukar man säga att en BSR på under #2,000 betyder att det är en produkt som säljer mycket bra.

För den amerikanska marknaden gäller generellt;

  • BSR mindre än #1,000: Den här produkten säljer helt enormt bra. Den är topp 1,000 i sin kategori.
  • BSR #1,000-10,000: En mycket väl säljande produkt. Inte en av toppsäljande, men fortfarande relativt stora volymer.
  • BSR #10,000-50,000: Något lägre säljvolym, räkna med några få enheter per dag.
  • BSR #50,000-250,000: Var försiktig. Det här är en produkt som bara förmodligen bara säljer någon enstaka enhet om dagen.
  • BSR över #250,000: Håll dig borta. Det är mycket möjligt att den här produkten inte säljer överhuvudtaget.

När den här artikeln skrivs är inte Amazon Sverige lanserat än, så motsvarande siffror för svenska marknaden är inte tillgängliga.

Vilka verktyg kan jag använda för att uppskatta försäljning via BSR?

Det finns en mängd verktyg på marknaden som utvecklat egna algoritmer för att uppskatta försäljning med hjälp av Best Sellers Rank. 

Två av de mest populära är;

Observera att inget av dessa verktyg fungerar på den svenska marknaden i skrivande stund.

Det var allt för den här guiden. Hoppas den var lärorik!

Vill du lära dig mer om hur man säljer på Amazon? Kolla in den här ultimata guiden till Amazonförsäljning.

—–

Är du redo att börja din Amazonresa? Vad vill du lära dig mer om? Lämna en kommentar så lägger jag till det på listan över framtida inlägg!

Dela gärna den här artikeln om du känner någon annan som kanske kan ha nytta av den!

Kom ihåg att gå med i Facebookgruppen “Svenska Amazonsäljare“ – där kan du nätverka med andra säljare, och få tillgång till tips och guider!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *