Hur man säljer på Amazon: FBA för nybörjare (2021)

amazon seller logo

Att Amazon öppnar i Sverige innebär att det svenska e-handelslandskapet förändras för alltid. 

I USA passerar redan hälften av all e-handel genom Amazons ekosystem. Med egna produkter och via tredjepartsäljare erbjuds 350 miljoner produkter till försäljning. 

2019 hade bolaget 280 miljarder USD (eller 2.8 Biljoner SEK) i intäkter.

Detta är en best man inte kan blunda för.

Amazons intåg i Sverige innebär att såväl erfarna handlare som enskilda säljare nu har tillgång till en kanal lik ingen annan – och detta öppnar upp möjligheter som tidigare inte funnits i Sverige.

Den här artikeln är en introduktion till hur man lyckas med att sälja på Amazon. Vad är det? Hur gör man? Vad kostar det? 

Läs vidare så får du veta!

Vad är Amazon, egentligen?

För många svenskar är Amazon fortfarande ett ganska okänt fenomen. 

Vi är vana vid att gå till specifika butiker beroende på vad vi letar efter. Skiftnycklar finns på Biltema och hörlurar på Elgiganten.

Sverige lever till stor del kvar i den traditionella varuhusmodellen – där man går till Clas Ohlson för ett strykjärn och det finns kanske två modeller att välja mellan.

Amazon ändrar detta. Deras uttalade mål är att vara the everything store – och med 350 miljoner varor till salu kan man nog hävda att de lyckats ganska bra. 

En Amazonsökning med sökresultat.
Det finns över 1,000 olika ångstrykjärn till salu på Amazon!

Amazon är en marknadsplats och en sökmotor som lyckats bättre än någon annan med att bryta ned instegsporten för att sälja saker online.

Av Amazons 258 miljarder dollar i försäljning 2018 stod tredjepartssäljare för över 50% av försäljningen. 

Detta är fristående handlare som säljer sina egna produkter genom Amazons ekosystem.

Vad innebär Amazons intåg i Sverige?

Kort sagt, Amazon är den enskilt största möjligheten för individer och ehandlare på nätet just nu.

Läs vidare för att lära dig mer om hur försäljning fungerar på Amazon!

Vem säljer på Amazon?

För att förstå hur Amazon fungerar behöver vi titta närmare på vad man faktiskt ser när man gör en sökning.

Jag har här sökt på “baby shoes” – och detta är de produkter som visas högst upp i sökresultaten:

Inget av dessa märken är något du har hört talas om tidigare, men ändå säljer de för mellan 20,000-100,000 dollar per månad. 

Inget av dessa märken säljs direkt av Amazon.

Hur vet jag det? 

Går man in på en av produkterna finns det inte mycket där som berättar för en att de inte säljs av Amazon. Alla annonser ser likadana ut – och den faktiska säljaren är svår att hitta.

Men tittar man lite närmare ser man något intressant: 

Det verkar som att detta par babyskor säljs av en butik som kallar sig Sakuracan.

Vem är Sakuracan

Det vet man inte! 

Det kan vara en kinesisk fabrik som direktimporterar babyskor till USA, eller en amerikansk e-handlare som också använder Amazon, eller kanske en svensk som dropshippar sina produkter direkt från en Kinesisk fabrik till Amazon i USA, utan att de någonsin passerar Sverige. 

Något man däremot vet är att den här butiken säljer 41 produkter, varav de flesta verkar vara babyskor:

Klicka på säljarnamnet i annonsen för att komma till säljarens butik

Testa själv! 

Gå till Amazon.com och sök på det första du kommer att tänka på. 

Du kommer hitta samma mängd okända varumärken, med liknande anonyma butiker som säljer dem.

Faktum är att Amazon har 2,500 000 tredjepartssäljare på sin plattform. 200,000 av dessa säljer för mer än $100,000 per år och endast 1% säljer för mer än 1 miljon dollar per år.

Den stora massan av säljare på Amazon utgörs av mindre butiker som bara säljer enstaka produkter. 

Fördelning av antal Amazonsäljare per inkomstnivå. Källa: marketplacepulse.com

Genom Amazon FBA kan i princip vem som helst komma igång och sälja – det enda som behövs är en produkt.

I nästa avsnitt tittar vi närmar på de olika sätten man kan sälja på Amazon, inklusive FBA.

Olika sätt att sälja på Amazon

Det finns tre huvudsätt att sälja på Amazon; 

  • FBA (Fulfilled By Amazon)
  • FBM (Fulfilled By Merchant)
  • Amazon Vendor

FBA är det vanligaste och mest rekommenderade sättet, så vi börjar där.

Vad är Amazon FBA?

FBA = Fulfilled by Amazon

FBA står för Fulfilled by Amazon och innebär att Amazon tar hand om all lagerhållning och orderhantering.

Det är det enklaste sättet att komma igång med att sälja på Amazon.

För att enklast förklara FBA tar vi ett exempel från en av mina egna produkter. 

Det är en textilprodukt som jag tillverkar i Kina för $5 och säljer på Amazon i USA för $27.99. 

Jag har designat den själv med utångspunkt att förbättra en produkt som redan finns på marknaden. Jag äger alltså design och varumärke.

Logistiken ser ut såhär:

Så funkar FBA:

  1. Jag skickar mina produkter direkt till Amazon USA från en fabrik i Kina.
  2. Produkterna lastas av i Kalifornien och skickas direkt till Amazons lager.
  3. Folk söker på min typ av produkt på amazon.com och bestämmer sig för att lägga en order.
  4. Amazon levererar produkten till köparen inom 2 dagar. De sköter kundservice, leverans och returer.
  5. Jag får betalt varannan vecka för de produkter jag sålt, minus Amazons avgifter.

Det enda jag är aktivt involverad i är att sköta min annonsering och se till att annonsen är optimerad och uppdaterad. Det tar ungefär en halvtimme i veckan. 

Varannan månad beställer jag också nya produkter genom att skicka ett mail till min kontaktperson på fabriken i Kina. 

Hur går det för mig? 

Den här produkten har på ett år sålt för $59,781. 

517,000 SEK i försäljning på en halvtimmes jobb i veckan.

Av detta har jag mellan 25-30% vinstmarginal, vilket ger mig ungefär 10,000 SEK per månad i extra inkomst.

Det här är den absolut största fördelen med att sälja på Amazon;

  • De tar hand om allt jobb (mot en avgift såklart) och det är väldigt lätt att sätta igång med sin egen butik.

Jag är bara en person. Jag har inga anställda och behöver inte underhålla någon hemsida eller stå på mässor och försöka sälja mina produkter.

Jag skickar bara produkterna till Amazon och ser till att ha tillräckligt bra annonser. Sedan sköter de resten.

För de som redan har en fungerande e-handel och logistiklösning finns FBM, eller Fulfilled By Merchant. 

Vad är Amazon FBM?

FBM = Fulfilled by Merchant

Amazon FBM innebär att säljaren själv tar hand om lagerhållning och orderuppfyllnad. 

Den här lösningen kräver att man redan har ett fungerande kundhanteringssystem på plats. 

Du tar emot dina ordrar från Amazon och ansvarar sedan själv för att varan hamnar hos kunden. 

FBM ställer höga krav på säljaren, eftersom Amazon inte ser snällt på saker som försenade leveranser och bristande kundservice. 

Generellt kan man säga att det finns två scenarior där FBM är värt att fundera på;

  1. Om du är en större aktör med ett redan känt varumärke, som innebär att folk söker direkt på dina produkter, exempelvis “Nike-skor”.
  2. Om din volym är så låg att du kan sköta orderhantering själv, utan kvaliteten blir lidande.

De allra flesta hamnar i ett segment någonstan emellan de två – och då hade jag rekommenderat FBA.

Det tredje, och minst vanliga sättet är Amazon Vendor – som vi går igenom nu.

Vad är en Amazon Vendor?

För att bli inbjuden till Vendor Central behöver du ha hög volym på dina produkter

En Amazon Vendor är en grossist eller tillverkare som säljer sina produkter direkt till Amazon.

Det här är ett program man måste bli inbjuden till. 

Kort sagt kan man säga att Vendor-programmet fungerar ungefär som att du skulle få in dina produkter i ett vanligt varuhus – där till exempel en inköpare från Intersport kontaktar dig för att ta in dina skor i sortimentet. 

Skorna bär fortfarande ditt varumärke – men Intersport säljer dem och bestämmer det mesta kring hur de ska säljas.

Ska jag välja FBA eller FBM?

I de allra flesta fall rekommenderar jag att man väljer FBA.

Även om det kostar en del så är det värt det för att slippa huvudvärken med egen lagerhållning och orderfyllnad. 

Dessutom är Amazon öppna med att de premierar säljare som använder sig av FBA.

Man hamnar högre i sökresultaten, är garanterad att få en Prime-bricka och kommer förmodligen sälja mer. 

Personligen har jag inte heller hittat någon tredjepartslösning som kan konkurrera med Amazons kostnader – men större och mer etablerade handlare har en annan utgångspunkt. 

Om du vill jämföra skillnader i kostnad mellan FBA och FBM, följ den här länken.

I nästa avsnitt går vi lite djupare in på vad det kostar att sälja på Amazon.

Vad kostar det att sälja på Amazon?

För en fullständig överblick över alla kostnader med att sälja på Amazon rekommenderas den här artikeln.

Det finns två olika typer av säljarplaner hos Amazon; professionell och individuell:

Mer information om Amazons avgifter hittar du här.

Individuella konton är kostnadsfria, men du betalar istället 10kr extra per produkt du säljer.

Professionella konton kostar 410kr/mån – och då kan du sälja obegränsat med produkter. 

Få säljare planerar att sälja färre än 40 produkter/månad – så jag rekommenderar att hoppa på den professionella planen direkt.

När du väl är registrerad finns det också en hel del avgifter associerade med att sälja produkterna. Kort sammanfattat kan man säga att det ser ut såhär;

Här finns mer info om kostnader med att sälja på Amazon i Sverige.

För ett riktigt exempel på vad det kan kosta tittar vi återigen på en av mina produkter:

Jag betalar $9.1 för varje produkt jag säljer.

Enligt bilden ovan betalar jag alltså $4.20 i något som kallas referral fee och $4.90 i FBA Fees

Totalt betalar jag $9.1 i avgifter till Amazon för varje produkt jag säljer – eller cirka 30% av mitt försäljningspris.

En bra tumregel är att räkna på att Amazon tar 30% av ditt försäljningspris i avgifter.

Vad är Amazons Referral Fee?

En referral fee är en procentuell avgift som Amazon tar för att de ger dig möjligheten att sälja på deras plattform. 

Här är ett exempel på hur det kan se ut:

Fullständig information om referralkostnader finns här: https://m.media-amazon.com/images/G/46/landingpage/Sell_on_Amazon_Sweden.pdf?ld

En bra tumregel är att Amazons referral fee är 15% av försäljningspriset. 

Vad är Amazons expedieringsavgift? 

Expedieringskostnaden är en fast avgift som du betalar Amazon för att de ska hantera dina produkter.

Kostnaden varierar beroende på produkttyp, mått och vikt. Nedan ser du ett exempel.

Fullständig information om expedieringsavgifter finns här: https://m.media-amazon.com/images/G/46/landingpage/FBA_Fees_in_Sweden.pdf?ld

Amazons avgifter för en hyffsat stor och tung produkt är alltså ca 45 SEK per såld enhet. 

Vad är Amazons lagringskostnad?

Lagringskostnaden hos Amazon varierar beroende på säsong, där det är dyrare under högsäsong (okt-dec).

Lagringskostnader är baserade på den dagliga genomsnittliga volymen du har i lagret, och mäts i kubikmeter.

För mer information om kostnader hos Amazon, följ den här länken.

Om du är redo att ta steget och börja sälja på Amazon är det första du behöver göra att skapa ett konto. 

Det sista avsnittet av den här guiden förklarar vad som behövs.

Vad behöver jag för att börja sälja på Amazon?

Det första du behöver för att sälja på Amazon i Sverige är ett bolag. Det är inte framförallt Amazon som kräver detta, men när du säljer varor är du momspliktig – och behöver därmed ett momsnummer.

Enskild firma eller AB spelar ingen roll. Det är momsnumret som är viktigt.

verksamt.se finns mer info om moms.

Nästa steg är att registrera dig som säljare. Amazons processer kan vara lite kluriga – och många fastnar ofta i registreringen. 

Det du behöver för att registrera ett konto är;

  • Bolagsinformation (bolagsnamn, registreringsdatum osv.) På bolagsverket kan du beställa ett registreringsbevis för ditt företag.
  • Epostadress
  • Kreditkort
  • Bankkontoinformation
    • Svenskar kan också behöva använda sig av en tredjeparts- betalningslösning som Payoneer
  • Telefonnummer

Amazon lägger stor vikt på att bevisa att du är du, och att du är ett legitimt bolag. Många tycker det är jobbigt, men det försäkrar att åtminstone en basnivå hålls vad gäller kvalitet på de som säljer på plattformen. 

För att bevisa din identitet kan de fråga efter kopior på följande dokument;

  • Passkopia
  • Elräkning eller annan räkning med ditt namn + adress
  • Bankutdrag (på engelska) med kontouppgifter och transaktionshistorik
  • Kreditkortsräkning med ditt namn + adress
  • Personuppgiftsutdrag från skatteverket

Det är bra att ha dessa papper redo innan man påbörjar registreringsprocessen. Amazons kundtjänst är minst sagt av varierande kvalitet, och har man en gång blivit nekad kan det ta en bra stund innan man får ordning på det.

Det tog mig 3 försök att registrera mig på Amazon i USA – men det är viktigt att komma ihåg att bara för att man blir nekad första gången är det inte kört.

I motsats till vad många säljare hävdar är det fullt möjligt att jobba med Amazons kundtjänst.

De kan vara lite motsträviga ibland, men de problem jag har haft under min Amazonresa har alltid löst sig förr eller senare.

Sammanfattning

Den här artikeln har gått igenom några baskoncept inom Amazonförsäljning.

Den skrapar bara på ytan av allt vad Amazon har att erbjuda, och vad man kan lära sig om plattformen.

Här är en kort sammanfattning;

Vad är Amazon?

Amazon är en marknadsplats och sökmotor som kommer förändra det svenska köpbeteendet. 

För varje produkt kan det potentiellt finnas tusentals konkurrenter, vilket skapar ett unikt ekosystem där det är extremt viktigt att nå toppen av sökresultaten.

Olika sätt att sälja på Amazon

De två primära sätten att sälja på Amazon är; 

  • FBA (Fulfillment By Amazon), där Amazon tar hand om logistik och varuhantering
  • FBM (Fulfilled By Merchant), där säljaren listar sina produkter på Amazon, men själv tar hand om all orderhantering.

Ofta är det mest kostnadseffektivt att välja FBA – och det kräver defintivt mindre jobb.

Vad kostar det att sälja på Amazon? 

Det finns två olika säljarplaner hos Amazon;

  • Individuell plan: kostar ingenting i månadsavgift, men 10kr extra per produkt såld. Gäller för de som säljer färre än 40 enheter/mån.
  • Professionell plan: 410 SEK/mån. Sälj obegränsat antal produkter, och få tillgång till tjänster som till exempel annonsering.

Säljare betalar olika avgifter till Amazon för att sälja via deras plattform;

  • Referral fee: en fast provision som Amazon tar av alla som säljer. Ligger vanligen runt 15%. Här är en full lista för alla produkttyper.
  • Expedieringsavgift: kostnaden Amazon tar ut för att hantera dina produkter. Priset baseras på produkttyp, mått och vikt. Vanligen också ca 15% av försäljningspriset. Här är en lista på priser.
  • Lagringskostnad: varierar per årstid och produktkategori. Priset är baserat på den dagliga genomsnittliga volymen du har i lagret, och mäts i kubikmeter. Just nu ligger priset på en standardprodukt på 378:-/mån och kubikmeter.

Hur kan jag börja sälja på Amazon?

För att registrera dig som Amazonsäljare krävs följande information;

  • Bolagsinformation (bolagsnamn, registreringsdatum osv.) På bolagsverket kan man beställa ett registreringsbevis för sitt företag.
  • Epostadress
  • Kreditkort
  • Bankkontoinformation
    • Svenskar kan också behöva använda sig av en tredjeparts- betalningslösning som Payoneer
  • Telefonnummer

Det är viktigt att ha alla nödvändiga papper redo när man påbörjar registreringsprocessen. Tänk på att ett de oftar frågar efter ett bankkonto med transaktionshistorik

—–

Är du redo att börja din Amazonresa? Vad vill du lära dig mer om? Lämna en kommentar så lägger jag till det på listan över framtida inlägg!

Dela gärna den här artikeln om du känner någon annan som kanske kan ha nytta av den!

Kom ihåg att gå med i Facebookgruppen “Svenska Amazonsäljare – där kan du nätverka med andra säljare, och få tillgång till tips och guider!

10 thoughts on “Hur man säljer på Amazon: FBA för nybörjare (2021)”

  1. Hej! Jag säljer 3 ljudböcker och en onlinekurs i ekologi för barn 9-12år.
    99kr – 120kr onlinekurs 340kr
    Om jag publicerar och lägger upp dom på amazon – har du en aning om hur mkt jag får betala till dom då? Det är ju ingen lagring, ingen frakt – man laddar ner..
    Med vänlig hälsning, Eva

  2. Kan du berätta mer hur du kontaktar dina kinesiska leverantörer och hur processen ser ut från produkt idé till färdig produkt med skydd.

    Tack på förhand!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *